Ghana Trip - Reisverslag uit Accra, Ghana van Martina Eekeren - WaarBenJij.nu Ghana Trip - Reisverslag uit Accra, Ghana van Martina Eekeren - WaarBenJij.nu

Ghana Trip

Door: Martina

Blijf op de hoogte en volg Martina

14 December 2010 | Ghana, Accra

Nou de laatste keer dat ik heb geschreven is echt een eeuwigheid geleden! Is ook niet veel boeiends gebeurt in de periode van mijn vorige verslag tot aan de reis. We hebben de zaterdag voordat we weggingen met zn allen sinterklaas gevierd. We hadden loodjes getrokken en voor diegene een kadotje gekocht en een gedicht gemaakt. Was een gezellige avond met kruidnootjes. Die avond bleven we ook met zn allen in South Legon slapen, want vanaf daar zou de reis beginnen de volgende ochtend.


South Legon-Akosombo
Zondagochtend 28 november vertrokken we om 8 uur en het begon gelijk goed. Onze eerste lift naar Madina was in een truck met een grote laadbak, even later stapte we met verkleurde broeken, stoffige armen en verwarde haren over in een trotro die ons rechtstreeks naar Akosombo zou brengen. Daar ergens begin middag aangekomen, kwamen we terecht in een prachtige natuur. Aan de Voltarivier met aan de overkant een grote berg (die had ik nog niet gezien in Ghana (niet sarcastisch bedoeld)) Er was daar ook een brug, best modern, waarvan je een mooi uitzicht had over de Voltarivier.
Vanaf waar de trotro ons dropte namen een een taxi naar de lodge en gingen toen ergens aan het water lunchen, een kanotocht maken en lekker zwemmen in de rivier en toen avondeten en kaarten!!

Akosombo-Yeji
De reden dat we naar Akosombo gingen was omdat vanuit daar de boot naar het noorden vertrok. Deze zou rond 4 uur smiddags vertrekken, dus hebben we de ochtend nog even genoten van de mooie natuur. Om 1 uur gingen we richting de boot (we hadden gehoord dat je er op tijd moest zijn, wil je een redelijke plek hebben). Onderweg stopten we nog even bij de dam, helaas was dit niet erg boeiend, voornamelijk omdat ie niet aanstond, anders schijnt t wel mooi te zijn. Bij de boot aangekomen was de wachtplaats al redelijk gevuld met slapende ghanezen op de grond. Na ongeveer 2,5 uur wachten konden we instappen. Dat was een behoorlijk gedring want iedereen wou als eerst naar binnen om het beste plekje te bemachtigen. Ons werd verteld dat we naar het bovenste deck moesten, daar bleken nog ongeveer 15 obrunis te zitten. Ik zal het dek even beschrijven: Je gaat 2 stijle trappetjes op en dan kom je terecht een een deck met een dak (dus voor de rest open) 6 houten banken en voor de rest de stuurkamer en 4 hutjes (die natuurlijk al een week van te voren gereserveerd waren).
Dus wij hadden ons al ingesteld op een nacht op de koude harde grond.
Later kwamen er nog een aantal militairen met niet te vergeten de benodigde lading machinegeweren ons deck op, die kwamen er dus nog even bij en we hadden al zo weinig plek.
Nou uiteindelijk vertrok de boot dan om half 7, het was inmiddels al donker en er was geen licht op de boot, dus ja wat moet je dan doen. Ik had een fles martini bij me dus die hebben we maar soldaat gemaakt en dat leidde natuurlijk tot een gesprek met een paar deense gasten waarmee we ons deck deelde.
Om 10 uur waren we er klaar mee en gingen we slapen. Ik had een plekje gevonden tegen de reling van de boot aan omringd door een aantal tassen. De avond was best wel; koud door de wind en de grond was ook best wel hard maar toch heb ik redelijk geslapen. Wij hadden ook besloten dat iedereen snachts even de wacht moest houden aangezien onze tassen onbeheerd lagen, dus heb ik midden in de nacht nog 2 uurtjes doelloos voor me uit zitten staren. De volgende dag heb ik mijn tijd gevuld met kruiswoordpuzzels maken (ben ik nu erg goed in), kijken naar het in en uitladen bij stops en slapen.
Vanuit ons deck kon je ook het dak op, dit heb ik dus ook meerdere keren gedaan vooral bij zonsondergang (erg mooi zo op t water) en savonds in het donker kon je erg mooi naar de sterren kijken.
Ons was verteld dat de reis tussen de 24 en 36 uur kon duren. Uiteindelijk kwamen we aan om 12 uur snachts. De reis heeft dus in totaal 30 uur geduurd. Eerst werd ons verteld dat we op de boot konden blijven slapen totdat ie de volgende ochtend om 4 uur vertrok, chill dachten we, dat scheelt weer een hotelnacht. Nou niet dus, bij aankomst in Yeji werden we vriendelijk verzocht op te rotten want er stond een lading mensen te wachten die de boot op wouden. Dus wij midden in het eerste hotel gepakt wat we tegekwamen. We wisten al dat de hotels hier crappy waren, maar deze was wel heel erg, het leek net een kamer uit de film Hostel (voor degene die de film kennen). Bruine muren, vieze lakens en smerige badkamer en Marije kreeg nog een stroomschok toen ze de fan uit wou zetten. Dus niet aan denken, gewoon slapen!

Yeji-Tamale
De volgende ochtend stonden we om 6 uur op en vonden Marije en ik het nodig om uit volle borst sister act gingen zingen, wat weinig slaap al niet met je doet.
Vanuit Yeji moesten we een "ferry" nemen naar de overkant van de rivier naar Makongo. Deze ferry was meer een grote uitgeholde kano waar een stuk of 100 mensen op zaten + een motorbike, fietsen en natuurlijk een lading tassen en koelboxen. Dachten wij rond half 9 dat ie toch wel echt vol zat, kwamen er nog een stuk of 8 mensen bij + bagage. Nou 9 uur dan werden we eindelijk van de kant afgeduwd, we zaten hutje mutje op mekaar gedrukt, maar goed we gingen eindelijk. Staat er aan de kant een ghanees met zn fiets te roepen, en ja hoor we werden weer naar de kant geduwd en naast die Ghanees met zn fiets kwamen er nog een lading mensen bij. Nou toen was ie echt overvol en gingen we richting Makongo.
In Makongo had ik met Marije Tim en Esther (de rest nam de bus) een trotro genomen naar het volgende dorpje Salaga. Van daaruit vonden we het een goed plan om te liften....nou niet dus. Stonden we daar in de hitte op de stoffige weg en het enige wat langskwam waren motors... Na een tijdje wachten kwam er dan eindelijk een grote truck en lucky us,hij ging rechtstreeks naar Tamale. De truck was alleen 4 meter hoog en beladen met grind, dus niet het meest comfortabele voor een 4 uur durende reis over een zandweg met alleen maar gaten en hobbels, maar we hadden een lift en eht was een ervaring die ik niet had willen missen. Na een half uur onderweg bedachten w eons opeens dat we maar 1 zkje water hadden voor met zn 4en op een 4uur durende reis op een zandweg met niets dan hutjesdorpjes. Begonnen we ons toch een beetje zorgen te maken. 5 minuten voordat we ons enige zakje open wouden maken en allemaal 1 slokje mochten drinken kwamen we langs het enige dorpje waar ze water verkochten, gelukkig.
Oja kregen we nog pech onderweg ook, niet veel bijzonders, een oververhitte moter, maar toch weer een half uur vertraging, en we gingen al zo hard.
Uiteindelijk kwamen we half 6 bij het hotel aan, de rest was er al lang, maar goed wij hadden dan weer een erg interessante reis.
We gingen eten bij een restaurant dat goed aangeschreven was in de bradt guide. Al was de locatie dan wel leuk, dakterras overlooking de stad, het eten en de service was crap. Nou is dat overal wel in Ghana maar dit was wel heel erg.
We waren kapot dus gingen we vroeg slapen.

Tamale-Mole NP
Vandaag begon de reis naar Mole war we olifanten gingen spotten. Maar eerst nog wat van TAmale zien, nou ja de rest dan, Marije en ik hebben opnze tijd gespendeerd in een internetcafe, waar ik dus het facebookberichtje las dat mijn portomonnee gevonden was!
Vanuit Tamale zou er een rechtstreekse bus naar Mole gaan, die ook echt voor het Mole hotel zou stoppen, who would've thought, zo toeristgericht. Om 12 uur waren we op het busstation want om 2 uu zou de bus vertrekken. Bleek dus dat om 2 uur de bus zou arriveren en dattie om 4 uur zou vertrekken! Geen probleem hoor wij wachten wel.
Eenmaal in de bus vertrok ie om half 4, warempel nog aan toe, moet niet gekker worden.
De busreis was ook weer interessant. Uit verveling begonnen we maar te zingen. Kedeng kedeng, waka waka noem maar op we zongen het en die Ghanezen vonden t geweldig en begonnen leuk mee te doen, die hebben ook weer wat te vertellen thuis.
Zo rond 8 uur kwamen we aan bij t hotel en gingen we eten. De guineafowl scheen goed te zijn; nou niet te kanen! die van mij dan bij de rest was ie heerlijk, maar ik had al zon ongeluk met eten die dagen dat t me al niet meer verbaasde.
We gingen dus maar slapen, dat doe je namelijk in het noorden als t donker is.

Mole
Om 6 uur begon onze jeepsafari. 4 in de jeep en 4 op het dak. We hebben van alles gezien; vogels, apen, zwijnen en herten. Nou ja niet zo veel dus....Een beetje een domper voor mij in vergelijking met al die andere safaris in Afrika.
Die middag waren we aan t relaxen in de kamer met de deur open, zie ik in mijn ooghoeken iemand (dacht ik eerst) naar binnen lopen. Toen ik goed keek zag ik dat t een aap was. Die wou even meegenieten met de kruidnoten en chips haha. Bleek er een hele apenclan buiten onze deur te zitten. Met het wegsjussen werd Marije nog gekrabt, maar niet diep, geen bloed dus als t goed is geen rabies.
Verder hebben we genoten van t zwembad en t mooie uitzicht op de olifanten drinkplaats (zonder olifanten).
De volgende dag hadden we nog een wandelsfari gedaan, maar helaas niets boeiends gezien, wel door een moeras gelopen waarbij ik bijna mn schoen was verloren...:s.

Nou ik ben ongeveer halverwege de reis en heb nog veel meer te vertellen, maar mn tijd is op en heb eigenlijk ook best last van mijn vingers gekregen, dus de rest doe ik morgen wel.

xoxo

  • 15 December 2010 - 14:44

    Papa:

    Wat is dit een prachtig en uitgebreid verslag. Genieten geblazen dus en mij jaloers maken. Wens je goede en veilige rest van je tijd daar en vlucht home. Ik bel je nog met een vraag.

  • 16 December 2010 - 18:39

    Kel:

    Wanneer leer je nu is dat je JE SCHOEN VAST MOET MAKEN VOORDAT JE IN DE NATUUR GAAT WANDELEN. This happend before remember!!!!

  • 20 December 2010 - 11:42

    Martina Van Eekeren:

    Kelly wanneer was dat ook al weer?

  • 20 December 2010 - 14:04

    Kel:

    In Algonquin Park in 2008 toen we opzoek waren naar een Moose!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana Project

Recente Reisverslagen:

20 December 2010

Ghana Trip (continued)

14 December 2010

Ghana Trip

06 November 2010

Akos...(continued)

06 November 2010

Akos...

20 Oktober 2010

Winneba
Martina

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 21966

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2010 - 23 December 2010

Ghana Project

11 December 2011 - 30 November -0001

Holland America Line

Landen bezocht: