First day on the cruise - Reisverslag uit Bridgetown, Barbados van Martina Eekeren - WaarBenJij.nu First day on the cruise - Reisverslag uit Bridgetown, Barbados van Martina Eekeren - WaarBenJij.nu

First day on the cruise

Door: Martina

Blijf op de hoogte en volg Martina

17 December 2011 | Barbados, Bridgetown


Zondagochtend/zaterdagnacht om 3.15 ging de wekker in mijn lege kamer. Ik heb nog een keer mn koffer gewogen in de hoop dat ie snachts plotseling van 29 kilo naar 23 kilo was gegaan...helaas. Om 4.15 kwam mijn moeder me ophalen om naar Schiphol te gaan. Op Schiphol aangekomen waren papa, Bas en Kelly er ook en toen ik mn bagage aan het droppen was, was Jennifer daar ook opeens EN zat ze ook nog eens in hetzelfde vliegtuig naar Parijs!!! Whaha bizar!!! Maar zeker wel gezellig!
Uiteindelijk kwam ik na lang wachten en lang vliegen in Miami aan. Vanaf het vliegveld een shuttle gebeld die na ongeveer 20 minuten kwam. In de shuttle zat ik al met mensen van HAL..wist ik toen nog niet, maar kwam ik later achter. Ik kwam om 5 uur (lokale tijd) aan in het Crowne Plaza en om 8 uur (dus in NL 2uur snachts) lag ik al in coma. Om 5 uur sochtends ging de wekker (niet dat ik die had hoeven zetten want ik was toch al wakker..hello jetlag) want om 7 uur werd ik opgehaald door de shipshuttle. In de haven aangekomen wist ik niet wat ik zag...die dingen zijn HUGE!! Er lagen een stuk of 5 van die schepen en het leek net alsof ik in het businesscentrum van Den Haag stond!
Na het invullen van een aantal papieren en het screenen van onszelf en onze koffers werden we door HR meegenomen aan boord. Aan boord werd iedereen opgehaald door zijn/haar Buddy. Dan dus mijn buddy: Ze heet Marjan, is Nederlandse en werkt ook bij de Front Office, ook als International Concierge (IC). Ze is nu bijna 2,5 maand aan boord en ik deel ook mijn hut met haar. O en ze is hartstikke aardig!
Dan mijn hut: die is klein! Hij is gelegen op Deck A, dat betekend dat ie nog net boven water ligt. De hut is ongveer 3x2m en daarin staat een bunckbed, een klein bureautje met laatjes en 2 kasten. We hebben ook een tv met dvdspeler (maar volgens Marjan heb je toch geen tijd om dvds te kijken..). Naast de 3x2m hebben we ook een eigen badkamer..Jeej!!
Diezelfde dag was mijn eerste werkdag. De hele eerste cruise zal ik voornamelijk observeren. Ik begin mijn eerste drie maanden aan de front desk en de laatste 3 maanden aan de telefoon. Dus de eerste dag heb ik (aangezien ik nog geen uniform had) de telefoon geobserveerd. Het doet me heel veel denken aan switchboard in Deerhurst...wat ik altijd erg leuk vind dus dit zal ik ook wel leuk vinden. Er is alleen zooooo veeeeel informatie, dat ik het moeilijk allemaal kan onthouden. Je hebt namelijk verschillende klassen kamers (ongeveer 8) met allemaal verschillende amenities en privileges enz.. daarnaast heb je ook nog iets wat ze noemen “Mariners”, deze heb je ook in verschillende klassen (1star mariner of 4 star mariner). Je wordt mariner als je meerdere cruises hebt gedaan, en het aantal cruisedagen bepaald je klasse. Deze mensen hebben ook allemaal privileges en kortingen enz...Lastig lastig..Maar goed. De 2e dag heb ik voornamelijk geobserveerd aan de front desk. De derde dag heb ik weer bij de telefoon gezeten en allemaal belangrijke mensen ontmoet zoals de Human Resource Manager en de Housekeeping Executive etc.
Nadat ik mijn rooster had bekeken kwam ik erachter dat die 70 uur per week toch niet overdreven is, eerder te weinig... Gemiddeld maak ik per dag 9,5 tot 10,5 uur tussen 6am tot 11pm. Dus well see how that goes, ik heb nog niemand horen klagen en ze houden er wel rekening mee dat je af en toe een middag vrij hebt om aan wal te gaan en mee te gaan met een cruise.
Dan over het Front Desk team. Het bestaat uit 1 GRM (guest relations manager) 3 GRS (guest relation supervisor) 4 IC’s (waaronder ik) en 8 GRA (guest relation attendant). Wat me gelijk al opviel is dat de GRA andere uniforms dragen dan de rest, toen ik vroeg waarom werd er een gevoelig onderwerp aangesneden, het zit namelijk zo: GRA is de laagste rang in de Front Desk, deze functie is alleen bemand door Fillepijnen, zij hebben NOOIT de mogelijkheid om een hogere functie te krijgen (dat is zo sinds een paar jaar), hoe goed ze ook zijn. Verder hebben zij niet de privileges die ik wel heb. Ik mag bijvoorbeeld eten in het buffet restaurant (waar ook de gasten eten), ik mag met de gastenlift, naar de spa, naar de fitness, naar de nightclub, naar de guest bar, hun contract is 9 maanden (die van mij 6), hun kamer is op Deck B en C (below water level). Bizar hoe dat gaat, maar je ziet het bij alles, want de supervisor en manager hebben weer andere pluspunten zoals een eigen kamer. Maar bij de GRA lijkt het alsof het is omdat ze Fillepijns zijn omdat ze hoe dan ook niet hoger kunnen komen.
Er werken best veel Nederlanders hier aan boord, echter de meeste werken op de Bridge of hebben hoge functies. Owja wat ook grappig is, toen ik hier aankwam nam Marjan me eerst mee naar de Tailor voor mijn uniform, welke by the way op maat wordt gemaakt. Dus moest ik me eerst laten opmeten. Ik heb 2 uniforms; het normale uniform; navy rok met navy jasje en het formal uniform; hoge lange zwarte rok met een wit jasje (pinguin achtig). Ik zal later wel fotos maken!
Maar ik heb nu geen tijd meer, moet terug naar het schip, dus volgende keer meer!!

xoxox

  • 17 December 2011 - 17:14

    Holly:

    Hellow!!
    Zo dit eerste verhaal klinkt al vol avontuur. Leuk hoor! ik zal je zeker blijven volgen via de site. Veel plezier daar xxx Holly

  • 18 December 2011 - 13:07

    Papa.:

    Je bent dus nog niet verdwaald aan boord!? Een heel andere wereld dus. Veel succes.

  • 18 December 2011 - 14:03

    Evelyn:

    Leuk Martini!!
    Echt genieten om je verhalen te lezen, ben benieuwd wanneer je voor het eerst een middagje van boord gaat.. Is het eten wel goed daar? En hoe bevalt om zulke lange diensten te draaien?

    Zou leuk zijn om eens te skypen!!

    Ik wens je hele fijne dagen!

    xx Eef

  • 19 December 2011 - 08:23

    Ishara:

    Hee Martyfarty,

    Leuk je verhaal te leZen, keek ff op jeFB en zag de link.ik nieuwe telefoon ben bijna overal online, heerlijk ..dt geeft me dus de tijd en mogelijkheid om op dit soort dingen te reageren. wat een hierarchie zeg daar en ja die werkuren..dat hoor je altijd dat t zo bizar is. Maar jij el nino bikkel doetdat wel ff! Denk dat je n te gekke tijd tegenoet gaat, ben benieuwd of je wel na een half jaar naar huis komt..enjoy girl!xx

  • 19 December 2011 - 08:40

    Elise:

    Wow ben je Jack/Leonardo al tegengekomen :D

    klinkt cool!

    veel plezier

    kussei

  • 20 December 2011 - 11:17

    Es:

    Hi sweetie!
    Fijn te horen dat j't naar je zin hebt. 't wordt je duidelijk ook niet al te makkelijk gemaakt (lekkere tijden en zo!), maar daar krijg je voor betaald he? hahaha. Hmmm dat van de filipinos doesn't sound so great. I wonder if it's a credential thing and if they set sth up that you can leave them but then try out for a higher position a year later or sth. It just doesn't sound very fair... Hmmm...
    En verder tailored outfits eh? Fancy shmancy. I swear het is echt net die serie die op tv was.
    Hier is alles verder goed. Buttercup is krols aan het worden en Giggy weegt 6.3 kg! Ridiculous!
    Miss you much!
    Hugs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Barbados, Bridgetown

Holland America Line

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2012

Back Home

24 April 2012

Almost Europe

25 Februari 2012

Phone duty

25 Februari 2012

Phone duty

30 Januari 2012

Ships life
Martina

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 633
Totaal aantal bezoekers 21968

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2010 - 23 December 2010

Ghana Project

11 December 2011 - 30 November -0001

Holland America Line

Landen bezocht: