What a waste - Reisverslag uit Accra, Ghana van Martina Eekeren - WaarBenJij.nu What a waste - Reisverslag uit Accra, Ghana van Martina Eekeren - WaarBenJij.nu

What a waste

Door: Martina

Blijf op de hoogte en volg Martina

08 Oktober 2010 | Ghana, Accra

Nu mijn computer weer gemaakt is, is het tijd voor weer een nieuw berichtje over de afgelopen paar dagen.

Nou dinsdag had ik dus met Martha en Kodwo om 9 uur bij GIJ afgesproken. Ik was er om 9 uur, zij niet. Dus ging ik op een bankje buiten een beetje computeren. Kwam er een studente aan die vroeg of ze even haar opdracht op haar usb stick mocht bekijken via mijn computer. Natuurlijk zeg ik. Whaha foutje. Het volgende moment was mijn anti virus tegen me aan t schreeuwen, maar het was niet meer te redden. Gecrasht.

Die dag ben ik met Martha langs de gebouwen geweest welke wij interessant vonden voor ons project. Ik zal vor degene die nog niet op de hoogte zijn van mijn project het een beetje uitleggen.
Er zijn veel historiche gebouwen (koloniale gebouwen) in Accra waar niks mee wordt gedaan. Wanneer ze geen purpose meer hebben worden ze zonder pardon gesloopt. Dit is zonde want deze gebouwen hebben juist heel veel geschiedenis, in Nederland worden zulke gebouwen als monument bestempeld. Hier kennen ze dat niet echt. Sommige gebouwen staan onder bescherming van de UNESCO maar als zij er geen toekomst in zien verkopen ze het en dan is er geen toezicht meer op.
Wij zoeken 10 interessante gebouwen uit en gaan daar onderzoek naar doen. Hier maken we een documentatie van en een brochure.

Dus die dag hebben we een stuk of 8 gebouwen bezocht door heel Accra. Erg vermoeiend maar ook erg interessant. Het is leuk dat Martha en ik een beetje dezelfde gedachte hebben. Als we ergens een oude vervallen trap zien welke eigenlijk afgesloten is, maar waar je wel bij kan, twijfelen we allebei niet en gaan we die trap op.
Zo waren we bijvoorbeeld bij een school, waarvan een van de gebouwen erg vervallen was. De begane grond werd nog wel gebruikt maar de bovenste etage niet. Dus wij gingen naar boven en zagen allemaal vervallen lokalen waarvan de muren en plafond uit elkaar vielen (in nederland zou niemand het gebouw meer mogen betreden en die kinderen hadden er gewoon elke dag les). Ook zagen we op die etage een bibliotheek waar nog allemaal boeken en spullen lagen. Tot onze verbazing vonden we ook splinternieuwe boeken nog in dozen, zoals atlassen, wiskundeboeken en spaans boeken. Zonde....
Ook zijn we naar de Lighthouse geweest. We zijn helemaal naafr boven begeleidt via trappen veel treden mistten. Het was dus meer naar boven klimmen. Het was erg interessant en een heel mooi uitzicht.

Het leuke is dat op de plaatsen en gebouwen waar ik kom, worden normale toeristen daar niet toegelaten. Zelfs de meeste ghanezen komen daar niet.

Zo zagen we nog veel meer gebouwen die zo veel potentie hadden maar gewoon gesloopt worden voor iets nieuws. Mijn veel gebruikte zinnetje is dan ook; what a waste.

Gister hadden we een afspraak bij het Ussher Fort. Een oud slaven fort gebouwd door de Dutch en laten overgenomen door de Brittish. Er wordt nu niks meer mee gedaan. Er zitten mensen hun tijd te verdoen te zorgen dat er geen trespassers komen, maar daarmee houdt het ook op. Wij kregen een rondleiding en hebben fotos gemaakt, hebben daar ongeveer 4 uur volgemaakt. Heel veel informatie gekregen.

Vandaag had ik een dag vrij, dus heb mijn computer laten maken, aangezien die niet meer wou starten. Het duurde ongeveer 2,5 uur bij de computerwinkel om een nieuwe windows erop te zetten, en dat is exclusief al mijn bestanden kopieren naar de externe schijf (maar goed dat ik m had meegenomen he mam) want dat hadden ze een dag eerder al gedaan. Ze hadden ook gelijk al mn programma’s erop gezet. En wat het me uiteindelijk heeft gekost? 40 cedi (20 euro) inclusief een nieuwe vista.
Nu even een aantal dingen die ik heb geleerd in mijn eerste week hier:
- Als je met iemand ergens om 9 am afspreekt, betekent dat niet dat ze er ook om 9 uur zijn. Ze kunnen gemakkelijk om 11 uur aankomen. Dit kan zijn vanwege het verkeer, maar het komt vaker voor dat ze dan gewoon om 10 uur vertrekken!
- Als je met een onbekende een gesprek voert, hebben ze, voordat je klaar bent met je naam uitspreken, je al toegevoegd op facebook. Facebook is heel groot hier.
- Je hoeft niet om een taxi te vragen; ze vragen namelijk jou. Op straat wordt je gek van het getoeter, dat zijn voornamelijk taxi’s die zich aanbieden.
- Zeggen dat je getrouwd bent werkt erg goed! Een ring om je ringvinger betekend in Ghana dat je getrouwd bent, maakt niet uit wat voor n ring.
- Ik ben iedereen zn Obruni; Kodwo: “Everyone is asking me for your number. But i tell them no, cause your my Obruni.” Martha: I will go talk to the girls, “no one is disturbing my Obruni.” George: “Shut up! Leave my Obruni alone”. I feel so save!

Tot zover even...er zijn nog veel meer dingen, maar de meeste beginnen voor mij al redelijk normaal te worden.

Morgen wordt mijn haar gevlecht!!! Dus ben benieuwd... En morgen komen Holly, Marije en Roy naar Accra, dus zal ik voor het eerst weer contact hebben met niet-ghanezen! Heb dr zin in!

xoxox

  • 09 Oktober 2010 - 14:59

    March:

    hee lieve Mar, klinkt wel goed. Ik dacht bijna dat je ergens in de bush bush je stage moest doen, maar het valt dus best mee.. Spreken ze daar allemaal Engels eigenlijk, nee toch? Ik ga zo hard proberen om je waarbenjij in de gaten te houden!!!
    heel veel plezier en vooral met de studenten die morgen aankomen! XXX

  • 10 Oktober 2010 - 11:54

    Pa.:

    Ben zeer verheugd met bovenstaand verhaal. Klinkt erg goed en kennelijk ben je nog steeds happy en vol goede moed.
    xx

  • 13 Oktober 2010 - 11:01

    Broertje:

    Hey zussie!
    Zo te horen,heb je ut nog goed naar je zin daaro..veel s6 met het klimmen en met je mede studenten..hopelijk was het weerzien weer leuk!
    xoxox

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana Project

Recente Reisverslagen:

20 December 2010

Ghana Trip (continued)

14 December 2010

Ghana Trip

06 November 2010

Akos...(continued)

06 November 2010

Akos...

20 Oktober 2010

Winneba
Martina

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 21964

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2010 - 23 December 2010

Ghana Project

11 December 2011 - 30 November -0001

Holland America Line

Landen bezocht: